AAlbufeira –2- - Reisverslag uit Albufeira, Portugal van henk last - WaarBenJij.nu AAlbufeira –2- - Reisverslag uit Albufeira, Portugal van henk last - WaarBenJij.nu

AAlbufeira –2-

Door: riet en henk last

Blijf op de hoogte en volg henk last

10 December 2012 | Portugal, Albufeira

Ons eerste verhaal(tje) eindigde op maandag 3 december jl. In het kort hebben we onze eerste ervaringen hier in Albufeira verteld. Intussen zijn we weer een week verder en willen jullie graag op de hoogte houden van onze belevenissen in de afgelopen week.
Dinsdagmorgen hebben we eerst ’s morgens in de zon ontbeten. Daarna is Riet aan de gang gegaan met wat huishoudelijke bezigheden, terwijl Henk de binnengekomen mails heeft verwerkt. Voor de 2e Adventszondag heeft hij een tekst gekozen uit Maleachi 4 en de daarbij behoren liturgie uitgezocht. Die liturgie gaat in de loop van de week per e-mail naar de organist en naar het team dat de diensten voorbereid. Omdat we ’s middags een bezoek hadden afgesproken met één van de mensen van het gemeenteteam, moesten we eerst uitzoeken welke route we naar hen moesten nemen. Gelukkig zijn de ANWB en TomTom daarbij goede raadgevers. Albufeira is voor ons nog een onbekende plaats dus moeten we hier de weg nog zien te vinden.
’s Middags zijn we naar het afgesproken adres gereden en meenden het ook gevonden te hebben. Totdat bleek dat de straat waar we moesten zijn , twee keer hetzelfde nummer had en we bij het verkeerde nummer terecht waren gekomen. Gelukkig loste het zich spoedig op en waren we waar we wilden zijn.
’s Avonds hebben we telefonisch contact gehad met onze oudste dochter in Leeuwarden en zijn we bijgepraat over hun gezin.
Omdat Henk in maart een begrafenis had geleid in Porches, zijn we ’s woensdags die kant opgereden met de bedoeling de weduwnaar te bezoeken. Eerst zijn we nog even aan het vissersstrandje geweest in Armacao de Pera waar we op de boulevard onze lunch hebben gebruikt. Riet heeft – naar goede gewoonte – daar ‘oortjes’ (schelpen) gezocht. Daarna hebben we het huis van de weduwnaar gezocht en uiteindelijk ook gevonden. Toen we naar de eigenaar vroegen, kwam er iemand anders naar voren die ons – tot onze schrik – meldde dat de vorige eigenaar van dat huis kort na zijn vrouw ook was overleden. Het huis was inmiddels aan een Engelsman verkocht.
’s Avonds hebben we geen Sinterklaasfeest gevierd: de goed-heiligman doet Portugal niet aan.
Donderdagmorgen was er weer koffiemorgen. We moesten binnen zitten vanwege de regen. De baas van Blue Sky had gelukkig de kachel aangezet want zonder de zon merk je ook hier dat het winter is. Het was een gezellig bijeenkomst waar Riet wat afspraken voor bezoeken heeft gemaakt. Daarna was Lidl aan de beurt om de etensvoorraad aan te vullen.
’s Middags hebben we – op de terugweg – de marinehaven bezocht. We kwamen daar een kleine boekhandel tegen waar we een plattegrond van Albufeira konden kopen. Dat hebben we dus ook gedaan.
Op vrijdag hebben we twee dames bezocht in het oude centrum van Albufeira. De afsprak was om half één: soep en broodjes stonden klaar en we hebben gezellig met de dames de maaltijd gebruikt. Tijdens die maaltijd bleek dat er nogal wat verdriet was in het leven van de beide vrouwen. Gelukkig waren ze daar open over.
Daarna zijn we via de roltrappen naar het strand gegaan. Je moet dan een behoorlijk hoogteverschil overbruggen. Riet heeft een wandeling langs het strand gemaakt en Henk heeft genoten van zandsculpturen en lekker in de zon gezeten.
Via Marije hadden we het adres gekregen van hun vrienden die hier in Portugal een Bed en Breakfast hebben. De naam van hun B&B is: o Tartufo. Het ligt niet ver van Faro in een dorpje dat Giao heet. Dat leek ons een mooi ritje voor de zaterdag, en dat was het ook. Helaas troffen we hen niet thuis maar in hun achtertuin hebben we onze broodjes gegeten en zijn daarna via een andere route weer teruggegaan naar Albufeira. Onderweg kwamen we verschillende stalletjes met sinaasappelen en mandarijnen tegen en bij één van die stalletjes hebben we een nieuwe voorraad ingeslagen.
Op zondagmorgen was er de kerkdienst om half elf in de kapel. Er waren ongeveer 80 mensen aanwezig. Henk heeft over Maleachi 4 gepreekt en Riet heeft alle kerkgangers weer welkom geheten. Naast haar stonden er twee dames die ervoor zorgden dat de kerkgangers werden voorzien van liedboeken. Voor het eerst werden de adventskaarsen aangestoken door een jongetje uit de gemeente terwijl zijn moeder het bijbehoren adventsgedicht voorlas.
Na de dienst hebben we met een grote groep koffie gedronken in Blue Sky. De baas van dit restaurant is altijd blij met ons. We genieten van het eigengebakken gebak
De zondagmiddag zijn we lekker lui geweest.
Zo zijn jullie weer bijgepraat. Hartelijke groeten van Riet en Henk.

• 12 December 2012 - 08:35

Rineke:

Volgens mij genieten jullie volop!! Blijf dit vooral doen!!!
    Er ligt hier nu weer een klein beetje sneeuw, dus een witte wereld.
    Veel liefs!!