Albufeira -4- - Reisverslag uit Albufeira, Portugal van henk last - WaarBenJij.nu Albufeira -4- - Reisverslag uit Albufeira, Portugal van henk last - WaarBenJij.nu

Albufeira -4-

Door: Henk Last

Blijf op de hoogte en volg henk last

26 December 2012 | Portugal, Albufeira

Het is de morgen van de tweede Kerstdag: Riet maakt het ontbijt klaar terwijl Henk een begin maakt met het vierde bericht vanuit Albufeira. We gaan straks eerst heerlijk ons ontbijt op het balkon in de morgenzon genieten en dan schrijven we de rest van dit verhaal. We hebben hier zonnige Kerstdagen met gisteren – plotseling – toch een klein buitje regen.
Maar laten we in de goede volgorde beginnen. Ons laatste bericht is van ruim een week geleden, maandag 17 december om precies te zijn. Naast allerlei voorbereiding voor de 4e Adventszondag en de viering van het Kerstfeest, hebben we die dag ook nog een huisbezoek gedaan. Dat betrof een vrouw uit onze gemeente die een bijzonder moeilijke periode in haar leven doormaakt. Het was fijn om met haar daarin in alle openheid in gesprek te zijn en te proberen haar wat verder te helpen. Op die dag is ook onze kleinzoon, Thijs, in Leeuwarden jarig en we hebben hem met zijn tiende verjaardag gefeliciteerd.
Op dinsdag stond er één bezoek gepland maar we hebben er twee gedaan. “s Morgens bij een oudere dame met een lang en gevarieerd leven die daar heel enthousiast over kan vertellen. Dan vliegt de tijd om. Ze blijkt al heel veel jaren hier aan de Algarve te zijn, heeft er zelfs vijf jaar lang permanent gewoond. We hadden voor woensdagmiddag een afspraak op de camping in Albufeira maar reden er ondoordacht al op dinsdagmiddag naar toe. Gelukkig waren de mensen aanwezig em konden ze ons ontvangen, heerlijk buiten in de milde zon. Gelukkig dat we de vergissing gemaakt hadden, want de volgende dag was het tamelijk bewolkt met xo nu en dan een drop regen Na het bezoek zijn we even naar de VVV (Tourist) geweest om wat folders mee te nemen. En we hebben bij Lidl onze boodschappen gehaald.
Op woensdagmorgen hebben we opnieuw een huisbezoek gedaan. Na een korte kennismaking liep het uit op een zeer open gesprek waarin veel trieste dingen uit haar leven ter sprake kwamen. Van huis uit is ze Roomskatholiek maar hier leeft ze met de gemeente mee. Soms is ze in de diensten, meestal ook bij het koffiedrinken. Momenteel is ze veertien dagen in Nederland: na de jaarwisseling komt ze weer in Albufeira terug. ‘s Middags heeft Riet een eind in de omgeving gewandeld. Dat probeert ze trouwens elke dag even te doen.
En dan is het weer donderdagmorgen, koffiemorgen. Aansluitend daarop hebben we bij een echtpaar de lunch gebruikt (in Cantinho de Mar). Ook hier een bijzonder levensgeschiedenis. Hier in Portugal zijn ze in aanraking met de gemeente gekomen, aanvankelijk als hulp bij het koffiedrinken. Maar nu komen ze ook regelmatig in de diensten: erg fijn!
Intussen proberen we ook de verjaardagen en goede wensen bij te houden voor Nederland. Via de beide e-mailadressen ontvangen we nogal wat wensen in verband met de feestdagen. In Nederland heeft de jongste zoon onze kerstkaarten op de post gedaan en we merken dat die zijn aangekomen.
Op vrijdag hebben we een bezoek afgesproken met de organist en zijn vrouw. Ze wonen ruim 50 km van Albufeira. Het was erg leuk en ook spannend om hun plek op te zoeken, vooral in het laatste gedeelte van de reis over smalle paden en het erf van de buren. Maar we hebben het gevonden en een plezierige ontmoeting met hen gehad. Voor een dergelijk bezoek moet je wel heel wat tijd uittrekken: we vertrokken om ruim half tien uit Albufeira en waren rond hald zes weer terug. Er is ons daar een heerlijke lunch aangeboden.
Op die dag vierde een echtpaar uit de gemeente dat ze 55 jaar getrouwd waren. Ze hadden ons uitgenodigd om met nog een aantal anderen gezellig te eten in Blue Sky. Dat was dus onze tweede warme maaltijd op één dag! We hebben in een gezellige sfeer met hen dit feest gevierd en Henk kreeg de bijnaam een gezellige dominee te zijn….
Op zaterdag kwamen onze vrienden Gré en Huib de Ruiter op bezoek. We hebben die dag heerlijk op het balkon gezeten. De hele week al merkten we dat de TV niet in orde was. Via via hebben we een adres gevonden waar hij nog diezelfde dag nagekeken en gerepareerd kond worden. Waar vind je dat in Nederland op zaterdag! We waren van plan een broodje te eten maar we hebben het veranderd in pannenkoeken, zodat we allemaal al warm hadden gegeten die dag. Gré en Riet hebben nog een wandeling gemaakt en hele aparte bloemetjes gevonden.
Op zondag was er natuurlijk weer de kerkdienst: de vierde Advent. Henk heeft gepreekt over de ontmoeting tussen Maria en Elizabeth uit Lukas 1. Het was een bijzondere zondag in Portugal: precies 20 jaar geleden is er in Faro een vliegtuig verongelukt waarbij 56 mensen zijn omgekomen. Via de ambassade van Nederland in Portugal was verzocht daaraan in de dienst aandacht te geven Wat we dus ook hebben gedaan. Tijdens het koffiedrinken is daar nog over doorgepraat.
De maandag hebben we voor onszelf gehouden: er viel nog het een en ander in huis te zoen en ’s middags hebben we boodschappen gedaan.
En dan is het 1e Kerstdag. Of eigenlijk gewoon Kerstdag want ze kennen in Portugal geen tweede Kerstdag. Om half elf begon de Kerstdienst. Langzamerhand liep de kerk vol: we hadden 117 kerkgangers, meer dan gewoonlijk. Het was een blijde dienst waarin we veel gezongen hebben, gedichten zijn gelezen ook de Schriftlezing door een gemeentelid is verzorgd. Het team had samen met Henk de liturgie voorbereid en samengesteld: alle kerkgangers ontvingen een gedrukt exemplaar. Zoals gewoonlijk heeft ons jongste gemeentelid de kaars aangestoken. Door de familie Van Berkel weren er aan het einde van de dienst mandarijnen uitgedeeld aan iedereen.
Na de dienst was er eerst koffiedrinken in Blue Sky en daarna werd er met een grote groep (45 gemeenteleden) de kerstmaaltijd gebruikt. Het was een heerlijke maaltijd in een buitengewoon gezellige sfeer. Riet heeft er foto’s van gemaakt waarvan we later er zullen laten zien.
En vandaag gaan we naar het vliegveld om Marieke met Kylian en Yannick op te halen die een week bij ons komen logeren. Geweldig!
Hartelijke groet, Riet en Henk.

• 27 December 2012 - 11:51

Cindy:

Lieve oom Henk en Tantw riet
    alvast een gelukkig niwuw jaar gewenst
    dikke kus Cindy

• 27 December 2012 - 15:40

Rineke:

jullie hebben wel een lekkere drukke agenda zeg!! Geniet de komende week maar van Kylian, Yannick en Marieke. Het is hier een ziekenboeg, Henk en ik hebben allebei de griep...... De warme portugese zon zou nu heel welkom zijn!! Gelukkig is het vakantie, dus doen we rustig aan. Liefs van ons

• 28 December 2012 - 10:42

Frieda:

Zo te lezen vervelen jullie je niet. Geniet de komende dagen van Marieke en de jongens. Hele fijne dagen met elkaar!
    liefs uit Leeuwarden.

• 01 Januari 2013 - 12:58

Hessie:

Fijn hoor om jullie verslagen te lezen! En wat gezellig dat Marieke en de jongens er zijn (waren?)Die hebben wel wat te vertellen na de vakantie!
    Liefs van Albert en Hessie

• 07 Januari 2013 - 21:23

Renger En Marry Van De Kamp:

ik heb jullie op de eerste dag van het nieuwe jaar een uitgebreide mail gestuurd over hoe het ons hier vergaat. Ik heb dat gedaan via je gewone mailadres .com. Heb je die mkail inderdaad ontvangen?
    In ieder geval wensen wij jullie van harte een gezegend en goed 2013.
    Ik begrijp aan de berichten op bericht Albufeira 5 dat je zowel op de zondagen als op oudjaar
    in de samenkomsten een goed verhaal hebt neergezet. Ja, dat kan ik controleren.
    Ik ben zeer benieuwd iets van jullie vernemen. Hoe het jullie gaat, is wel zo ongeveer duidelijk
    uit de verhalen. We zullen het trouwens wel zien binnenkort: bruingebrand en afstekend tegen onze
    witte bekkies.
    Nu, alle goeds vrienden!