Albufeira –3- - Reisverslag uit Albufeira, Portugal van henk last - WaarBenJij.nu Albufeira –3- - Reisverslag uit Albufeira, Portugal van henk last - WaarBenJij.nu

Albufeira –3-

Door: henk last

Blijf op de hoogte en volg henk last

17 December 2012 | Portugal, Albufeira

Albufeira –3-

Intussen zijn we weer een week verder. Ook hier ‘vliegt’ de tijd, zeker ook omdat we redelijk veel activiteiten ondernemen. En daarover willen we in deze aflevering iets vertellen.
Laten we beginnen met te zeggen dat het goed met ons gaat. We raken langzamerhand wat thuis in Albufeira en leren de weg een beetje kennen. Op zich is het niet zo ingewikkeld maar het ontbreekt hier en daar aan duidelijk zichtbare straatnamen zodat je nogal eens rondrijdt voordat je op het goede adres bent aangekomen.
Vorige week maandag hebben we – behalve het schrijven van dit stukje – ook aandacht besteed aan de voorbereiding voor de dienst op de 3e Advent. Voor de middag hadden we een bezoek afgesproken met twee dames die gezamenlijk een appartement bewonen. Ze zijn al jaren vriendinnen van elkaar. De éne dame woont in Rhenen, de andere in Ochten. Beide dus niet zover van Veenendaal. Het was een plezierige ontmoeting, het eerste deel heerlijk in de zon, het tweede deel binnen omdat we in de schaduw kwamen te zitten. Je mag in die gesprekken delen in een stuk levensgeschiedenis.
De volgende morgen hadden we opnieuw een bezoek afgesproken, nu bij een dame alleen die ruim een jaar geleden haar man heeft verloren. Ze woont overigens op een prachtige plek met een mooi uitzicht op het oude stadsdeel van Albufeira. Het was een zeer intensief gesprek. Daarna zijn we bij Lidl boodschappen gaan doen om onze voorrad weer aan te vullen. We moeten hier de boodschappen combineren met de bezoeken omdat de supermarkt een heel eind van ons appartement vandaan ligt.
S Middags hadden we een afspraak met een echtpaar die vlakbij de roltrap nazar het strand wonen. Het was een gesprek van ruim twee urr! Maar op die manier leer je de mensen wel kennen.
Op deze dag waren we uitgenodigd voor de verjaardag vann Gré de Ruiter in Praia da Rocha. Samen met haar man doen ze het kosterswerk in de tijd dat er in Armacao de Pera kerkdiensten worden gehouden (januari t/m maart). Daar waren ook andere vrienden van hen aanwezig en het was een gezellig samenzijn dat we met een broodmaaltijd hebben afgesloten. We hadden een prachtige orchidee meegenomen die we de vorige dag gekocht hadden in een winkelcentrum (Continente) van een verkoopster die behoorde tot de Jehova-getuigen. Ze liep tijdens haar werk steeds mooie liederen te zingen en dan krijg je zo een gesprek.
Omdat we gehoord hadden dat een andere echtpaar inmiddels op de camping in Armacao de Pera was aangekomen, besloten we op de terugreis hen daar op te zoeken. Andere jaren kwamen ze met de caravan, dit jaar hadden ze een kleine chalet gehuurd. Dat is te begrijpen want ze zijn respectievelijk 83 en 82 jaar! Het was een fijne ontmoeting. Het was al bijna donker toen we de terugreis naar ons tijdelijk huis aflegden. Maar goed dat Riet zo’n bekwame chauffeuse is!! We vinden de wegen aanzienlijk slechter dan in het begin van het jaar.
We hebben daarna lekker ons eten klaargemaakt en nog wat TV gekeken: we kunnen hier negen zenders uit Nederland ontvangen.
Zoals gewoonlijk hebben we op donderdag weer koffie gedronken in Blue Sky. Daarna hebben we boodschappen gedaan, mede met het oog op het feit dat we ’s avonds een gast aan tafel zouden hebben. Zijn vrouw was voor twee weken naar Nederland gegaan (zoals ze zelf zei: om bij te knuffelen en dus was het voor hem fijn dat hij hier en daar te gast kon zijn.
Vrijdags zouden we aanvankelijk een rondreisje maken met de fam. De Ruiter maar… wolken,dreigine van regen deden besdluiten om het maar even voor ons uit te schuiven Maar wat in het vat zit, verzuurt niet. We hebben daarom de middag gebruikt om twee bezoeken af te leggen in het zelfde appartementengebouw in Armacao. Met een van de familie had Henk in maart de begrafenis van iemand uit Porches voorbereid. Nu ook de man was overleden, was het goed met de familie dat te delen. Daarnaast woont een familie waarmee we ook goed contact hebben: ze komen tot januari in Albufeira in de diensten. Ook hen hebben we bezocht. Daarna zijn we in het regenachtige donker naar huis gereden.
Zaterdagmorgen zijn we naar de winkel van Vodafone geweest om de dongel op te waarderen en daarnaast hebben we boodschappen gedaan. De rest van de dag hebben we vrij genomen…
En lekker een pizza gegeten.
En dan is het weer zondag. Ongeveer 80 mensen bezoeken de dienst in de kapel. Henk heeft gepreekt over Jesaja 25:9. Bij de entree van de kapel en voorin de kapel staat nu een kerststal (in de kapel worden ’s middags eucharistievieringen gehouden). Vandaar de kerststallen, anders dan wij gewend zijn. Na de dienst koffiedrinken in Blue Sky waarbij ook overleg geweest over de opzet van de dienst op 1e Kerstdag.
Zo,dan zijn jullie weer bijgepraat. Het weer is hier wat wisselvallig maar het is niet koud: overdag is het zelfs bij bewolking nog lekker om buiten te zitten.
Hartelijke groeten, Riet en Henk.

• 17 December 2012 - 18:22

Gerko En Frieda:

Goed om te lezen allemaal, en ook fijn om vanmiddag even geskyped te hebben. Jullie beginnen je zo te lezen al weer aardg thuis te voelen, daar. Geniet ervan!

• 24 December 2012 - 21:48

Fam V Kempen:

Dag Henk en Riet, met plezier jullie verslagen gelezen. Fijn dat alles naar wens verloopt, graag willen we jullie fijne en goede kerstdagen toewensen, en een gezegend nieuw jaar!