Albufeira - 8 - (slot) - Reisverslag uit Albufeira, Portugal van henk last - WaarBenJij.nu Albufeira - 8 - (slot) - Reisverslag uit Albufeira, Portugal van henk last - WaarBenJij.nu

Albufeira - 8 - (slot)

Door: Henk Last

Blijf op de hoogte en volg henk last

05 Februari 2013 | Portugal, Albufeira

In ons voorgaande verhaal zijn we op donderdag geëindigd. Nu schrijven we ons verhaal in Veenendaal: we zijn dus weer thuis en willen graag ons verhaal vandaag afronden.
Vrijdag was de dag waarop Jannie en Johan weer naar Nederland zouden terugvliegen. Ze hebben ’s morgens nog wat boodschappen gedaan in Albufeira en daarna hebben ze een warme hap gegeten. Wij hebben niet meegedoen, want voor ons stond nog een Fado-avond op het programma inclusief een warme maaltijd.
De koffers zijn inmiddels gepakt en gewogen en rond de klok van vieren zijn Jannie en Johan bij ons vertrokken richting Faro. ’s Avonds, rond de klok van elven, kregen we bericht dat ze goed in Rotterdam waren geland.
Voordat we naar de avond in Blue Sky gingen, hebben we eerst nog gebeld met Marieke vanwege de verjaardag van Yannick. Maar hij was niet thuis zodat we het skypen tot zaterdag hebben uitgesteld.
Wij zijn ’s avonds naar Blue Sky gegaan. Daar was een fado-avond georganiseerd. Ruim dertig mensen waren daarbij aanwezig. Na een ‘drankje vooraf’ werden we alvast op prachtige muziek getrakteerd. Daarna gingen we aan tafel om een heerlijke maaltijd te genieten. Tussen de gangen door werden de fado-liederen gezongen. We vonden het prachtig en hebben ervan genoten. Fado-liederen zijn specifieke Portugese liederen waarin bepaalde gebeurtenissen worden bezongen in een typische fado-stijl: meeslepende muziek. Henk was gelukkig weer zover opgeknapt dat hij de avond voor het grootste deel kon bijwonen.
Op zaterdag hebben we boodschappen gedaan. Rond de klok van twaalven hadden we afgesproken met Heteren te skypen en kregen we inderdaad de jarige job van gisteren te zien. We hebben hem van harte gefeliciteerd en natuurlijk ook Marieke en Kylian.
Zaterdagmiddag kwamen Wim en Hennie Molenaar bij ons op bezoek. We hebben buiten op het balkon met hen zitten praten, heerlijk in de zon.
En dan is het weer zondag, de laatste die we hier in deze periode zullen doorbrengen. In een werkelijk overvolle kerk heeft Henk gepreekt over Mattheüs 11:28-30. Aan het einde van de dienst werd ook Riet naar voren geroepen en nam Anke van Reenen namens het bestuur op een hartverwarmende manier afscheid van ons. Uit psalm 139 werd vers 1 gezongen. Voor het uitspreken van de zegen heeft Henk ook namens Riet iedereen bedankt voor de uitermate plezierige manier waarop in deze twee maanden is samengewerkt: het bestuur, de teamleden, de organist en alle mensen die ons hartelijk en vriendelijk hebben ontvangen en hun vertrouwen aan ons hebben gegeven. Daarna zijn we naar Blue Sky gegaan voor het gebruikelijke kopje koffie en hebben nog uitgebreid bijgepraat en afscheid genomen.
De rest van de zondag hebben we thuis doorgebracht.
Op maandagmorgen hebben we nog een huisbezoek gedaan bij een gemeentelid die juist in die tijd ook een broer te logeren had. Het was een fijn, afrondend gesprek.
´s Middags kwamen Anke en Piet van Reenen om de laatste dingen van ons verblijf hier af te wikkelen en nog even op de periode terug te kijken. We hebben gezellig een kopje thee gedronken: twee maanden geleden waren we ook met z´n vieren bij onze aankomst met een kopje thee begonnen. Fijn dat Piet er na een behoorlijke periode van ziekte er weer bij kon zijn.
Helaas was er tijdens de lunch een stuk van een snijtand van Riet’s gebit afgebroken. We vonden in de gids van Portugal gelukkig het adres bvan een (Nederlandssprekende) tandarts in Albufeira. Met haar konden we een afspraak maken om 6 uur in de middag. We konden bij het maken van de afspraak niet bedenken dat juist op dat moment (7 uur Nederlandse tijd, 6 uur Portugese tijd) Koningin Beatrix bekend zou maken dat zij voornemens was af te treden als koningin.
Op dinsdag hebben we samen met Herman en Aline van Well (uit onze Bethelkerk in Veenendaal) een rondreis gemaakt door het zuidoostelijk deel van Portugal. In een eerder stadium hadden we deze tocht met Huib en Gré de Ruiter gemaakt. Maar het was opnieuw genieten van de prachtige natuur en de pittoreske dorpen die we tegenkwamen. Midden in de natuur hebben we onze lunch opgegeten. En ’s avonds zijn we samen kip wezen eten bij ‘George’, een churasco-restaurant in het centrum van Albufeira.
Op woensdagmorgen zijn we samen naar Praia da Rocha gereden om daar bij het koffiedrinken aanwezig te zijn. De week ervoor was Riet er alleen geweest omdat Henk toen ziek was. Daarom was het fijn dit ook nog een keer samen te doen en mensen te ontmoeten die we in een vorige periode goed hadden leren kennen. Tijdens het koffiedrinken was er een ontmoeting met de voorzitter van het bestuur, Jan Smallenbroek, die net een paar dagen tevoren in Portugal was aangekomen.
Daarna zijn we teruggereden naar huis. Riet is gaan poetsen, Henk heeft het eindverslag over deze periode geschreven en naar Anke toegestuurd.
Donderdags: koffers pakken, wegen, handbagage pakken, wegen en alles voorbereiden voor de terugkeer naar huis. De laatste restanten van onze aanwezigheid ‘wegpoetsen’ zodat onze opvolgers, Wim en Lies van de Kooi, in een keurig huis zouden komen. Daar hoorde ook een bloemetje bij en een begeleidend epistel ter verwelkoming.
Om half vier zijn we richting Faro gereden en hebben de auto op de afgesproken plaats achtergelaten. Na te zijn ingecheckt, hebben we in de hal ons meegebrachte broodje opgegeten en zijn daarna naar de vertrekhal gegaan. Even voor zevenen plaatselijke tijd zijn we ingestapt en rond tien voor elf plaatselijke tijd in Rotterdam geland. Daar stonden Marije en Corné met twee auto’s klaar zodat we direct in onze eigen auto konden stappen. Ruim half één ’s nachts waren we weer thuis.
En daarmee was deze periode afgesloten. We kijken met een fijn en warm gevoel terug op deze periode. We hebben het er in alle opzichten goed gehad. En we mogen – bij leven en gezondheid- in oktober weer terugkeren om dan een voor een periode van drie en een halve maand dit werk weer te mogen doen.
Fijn dat jullie met ons meegelezen en meegeleefd hebben.

Hartelijke groet,
Riet en Henk

• 11 Maart 2013 - 17:20

Anja Van Velzen:

Goedemiddag ds Last,

Tijdens het googelen stuitte ik op de reisverslagen van uw periode in Albufeira.
    We hebben samen met mijn ouders een heel bijzondere tijd in de gemeente beleefd. Mijn vader spreekt er nog steeds over, dat de warmte die hij daar heeft ervaren van de gemeenteleden (nadat mijn moeder een Tia kreeg) onvergetelijk is.
    De gezondheid van mijn ouders is verder achteruit gegaan. We zijn ongelooflijk blij, dat we ze mee genomen hebben naar Portugal, zodat ze hier nog een heel fijne tijd konden hebben. Inmiddels heeft mijn vader kanker w.s. door zijn hele lichaam. Vorige week is zijn grote teen geamputeerd, omdat er een zeer agressief melanoom zat. Lymfeonderzoek gaan ze verder niet meer verrichten, om verrassingen maar beter niet te weten.
    We hebben na onze vakantie in Portugal een zeer hectische tijd gehad met mijn vader, ziekenhuis in, ziekenhuis uit etc.
    Op dit moment is er enige rust en willen wij er even tussenuit samen. Laten we nou een hotel in Praia de Rocha hebben gereserveerd, niet erbij nadenkende dat daar ook een deel van de gemeente samenkomt! Wij gaan hier a.s. zondag naar toe en landen om 08.55 uur. Ik las op internet dat de dienst om 10.30 uur begint? Als de transfer meewerkt, hopen we dan in de kerk te komen daar. Ons hotel is slechts één km van de kerk verwijderd.
    We hopen dan misschien weer wat mensen te ontmoeten van de vorige keer.

We wensen u het allerbeste toe en Gods onmisbare Zegen bij alles.
    Met een hartelijke groet,
    Sjaak en Anja van Velzen