Albufeira -7- - Reisverslag uit Albufeira, Portugal van henk last - WaarBenJij.nu Albufeira -7- - Reisverslag uit Albufeira, Portugal van henk last - WaarBenJij.nu

Albufeira -7-

Door: Henk Last

Blijf op de hoogte en volg henk last

25 Januari 2013 | Portugal, Albufeira

Albufeira – 7 –

De laatste dag die we in ons vorig stukje hebben genoemd, was zondag 13 januari. Die dag kregen we na de dienst koffievisite van een echtpaar die tijdelijk de auto van de eigenaars van ons huis gaan gebruiken. Bovendien moeten ze wat toezicht houden op dit huis.
Op maandagmorgen stond een bezoek gepland. In de heerlijke morgenzon hebben we een fijn gesprek gevoerd met uitzicht op zee. ‘s Middags hebben we een kennismakingsbezoek gebracht bij de familie ds. Molenaar die de maanden januari, februari en maart werken in Praia da Rocha en Armacao de Pera. Het was fijn om op deze manier elkaar wat te leren kennen. Voor ons was het ook leuk om weer door dit voor ons bekende gebied te rijden en even te winkelen bij de Aldi vlakbij het huis waar we drie maanden hebben gewoond vorig jaar.
Op dinsdagmorgen vroeg uit de veren: volgens opgave zullen Jannie en Johan om 08.55 landen in Faro. We zijn erg benieuwd of dat ook lukt want via de TV hebben we berichten over hevige sneeuwval in Nederland gehoord, met name in het zuidwesten van Nederland. “s Morgens meldt de TV een filelengte van meer dan 900 km, de langste sinds tijden. We kunnen ons hier daarbij niet zoveel voorstellen. Gelukkig bleken ze maar weinig vertraging te hebben gehad want het vliegtuig landt zelfs iets eerder dan de aangegeven tijd. En dus kunnen we hen op het vliegveld begroeten. Nadat zijnde auto hebben opgehaald, zijn we naar ons tijdelijk huis in Sao Rafael gereden en hebben ze ons huis ‘bewonderd. Nadat de koffers op de slaapkamer zijn gebracht, hebben we op het balkon samen koffie gedronken en bijgepraat.
’s Middags hebben we met hen wat door Albufeira gereden en hen bijv. de kapel gewezen waar ’s zondags de diensten worden gehouden.
De woensdagmorgen is een morgen waarin we allerlei verschillende dingen doen en een voorlopig planning maken van de tijd die we samen met Jannie en Johan zullen doorbrengen.
Op woensdagmiddag hebben onze gasten zich vermaakt in de winkelstraat van Albufeira (de Strip) terwijl wij een bezoek hebben afgelegd bij een echtpaar die graag een gesprek met ons wilde. Het was een goed en verhelderend gesprek. Daarna hebben we samen de maaltijd gebruikt en na een koffieronde onze bedden opgezocht.
De donderdagmorgen is de gebruikelijke koffiemorgen. Jannie en Johan gaan met ons mee om op deze manier ook iets van ons werk te zien. We kunnen lekker in de zon koffiedrinken. Tijdens het koffiedrinken ontstaat het plan om bij de z.g. 5 euro-chinees te gaan eten. Met een grote groep gaan we ernaar toe. Het blijkt dat je daar een maaltijd kunt krijgen: eten, drinken en koffie, voor maar € 5,-. Ongelofelijk! Maar het is heerlijk en gezellig om zo samen te eten.
Na de maaltijd rijden we naar Silves, een oud stadje niet ver van Albufeira waar o.a. de ruïnes van een kasteel zijn te zien. Het is een mooie tocht: langs bloeiende amandelbomen, sinaasappelwijngaarden en ontluikende mimosa. Vandaar uit rijden we door naar Monchique dat al redelijk hoog in de bergen ligt. Onderweg komen een galerij tegen met beschilderde tegels. De moeite waard om even te stoppen en het te bezichtigen. Van Monchique rijden we via de Serra naar de volgende weg die ons uiteindelijk weer in Albufeira brengt. Het was een mooie dag waarin we erg veel hebben gezien en meegemaakt.
Op vrijdag staat een uitstapje naar Cabo de Sao Vicente, de westpunt van Portugal. Eerst zijn we helemaal binnendoor, langs de kust, naar Praia da Rocha gereden om onze gasten te laten zien waar we de maanden januari t/m maart vorig jaar hebben doorgebracht. Via Alvor zijn we naar de N125 gereden. Het lag in de bedoeling vlak voor Lagos in een typisch Portugees restaurant (Torre) te gaan eten maar helaas bleek het gesloten. Via Lagos zijn we in de richting van Vale de Bispo gereden. Onderweg hebben we de afslag naar Salema genomen, een hele mooie weg die naar het strand leidt en daar hebben we in een restaurant heerlijk gegeten. Inmiddels neemt de bewolking en de wind toe. Als we eenmaal bij Cabo de Sao Vicente zijn gekomen, is het prachtig om te zien hoe beneden de golven tegen de rotsen slaan. Maar een koopman met handelswaar pakt snel z’n spullen in want er is regen en zware wind in aantocht. Dus besloten ook wij de terugweg te aanvaarden. Toch nog even op een parkeerplaats gereden om naar het diepe strand af te dalen. En daarna snel weer in de auto om via Lagos en Portimao terug te rijden naar huis.
Op zaterdag zijn er twee markten in Loulé: een z.g. zigeunermarkt en een ‘gewone’ markt waar o.a. boeren uit de omgeving hun landopbrengsten proberen te verkopen. Bij aankomst blijkt echter dat de zigeunermarkt of al afgelopen is of maar weinig verkopers heeft opgeleverd. We besluiten daarna de plaatselijke begraafplaats te bezoeken: veel mensen worden hier in huisjes te ruste gelegd. Boeiend om te zien. Omdat de gewone markt ons eigenlijk niet zo boeit, besluiten we de nieuwe kathedraal vlakbij Loulé te bezoeken. Daar worden we overvallen door een heftige regenbui maar op zich is het bezoek de moeite waard. Vanuit hier rijden we naar Quarteira, een plaats aan de kust met een uitgebreide boulevard en een groot strand. Daar parkeren we de auto’s waarna de dames op het strand schelpen gaan zoeken. Daar nuttigen we ook onze meegebrachte etenswaren. Het is schitterend om te zien hoe in het water de strijd met de golven wordt aangebonden met plankjes.
Inmiddels is het zondag geworden. Johan heeft koorts en blijft thuis en Jannie vergezelt hem daarbij. Wij rijden naar Praia da Rocha omdat Henk die zondag geruild heeft met ds. Wim Molenaar.Het is een hartelijk weerzien met veel mensen die we daar vorige jaar wekelijks hebben ontmoet. Henk heeft gepreekt over de genezing van de melaatse uit Lucas 5. We drinken samen met een deel van de gemeente koffie en rijden vervolgens weer terug naar huis. Intussen kondigt zich bij Henk ook een verkoudheid aan. Samen met Jannie rijden we ’s middags naar htel Holiday Inn in Armacao de Pera waar Henk de dienst ook zal leiden. Ook hier is het een fijn weerzien. Na met elkaar koffie te hebben gedronken, keren we naar Albufeira terug.
“s Maandags is het mooi weer. Omdat Henk niet al te fit is, ondernemen we geen activiteiten maar brengen we de dag op het balkon en langs het strand door. ’s Avonds blijkt Henk toch koorts te hebben. We besluiten de volgende dag de Nederlandse arts Hein Folmer te raadplegen.
Dinsdagmorgen rijden Riet en Jannie en Johan naar het koffiedrinken aan het strand in Armacao de Pera. ’s Middags rijden Jannie en Johan door naar Praia waar ze het appartement van de fam. De Ruiter gaan bekijken. Wij gaan ’s middags naar de huisarts waar Henk een antibioticakuur meekrijgt.
’s Woensdags rijden Riet, Johan en Jannie naar Praia voor de koffiemorgen. Op het strand worden de meegebrachte broodjes plus opgegeten. Vervolgens gaan ze door naar een gemeentelid die een sinaasappelboomgaard heeft in Oudelouca. Daar worden ze hartelijk ontvangen en meegenomen naar de boomgaard waar ze het zomerhuisje bezichtigen en sinaasappels gaan plukken (en eten!).
Donderdagmorgen gaat Riet koffiedrinken in Blue Sky. Daarna neemt ze de boodschappen mee van de Lidl. ’s Middags gaan Johan en Riet nog even naar de winkels terwijl Jannie het strand opzoekt in haar speurtocht naar schelpen.
Intussen is Henk weer zodanig opgeknapt dat hij a.s. zondag de dienst in Albufeira weer zal kunnen leiden (de laatste in deze periode).
Hartelijke groeten,
Riet en Henk Last

• 25 Januari 2013 - 16:31

Frieda:

Hallo

Succes nog deze week met het afscheid nemen en overdragen.
    Geniet van de laatste week in het heerlijk warme Portugal. Het is hier nu wit en koud :(
    wij zien wel uit naar volgende week zondag.

groeten uit Leeuwarden

• 29 Januari 2013 - 16:14

Wim En Lidy:

Beste Henk en Riet,

We begrijpen dat jullie volgende week weer naar Veenendaal terug zullen keren.
    We willen jullie nog een goede en gezegende laatste tijd in Portugal wensen.
    Wanneer Jannie en Johan nog bij jullie zijn, groet hen van ons.
    We hebben met genoegen jullie verslagen meegelezen.
    In Nederland is de vorstperiode weer verleden tijd, het lijkt nu lente.
    Dus wat het weer betreft geen enkele reden langer in Portugal te blijven.
    Het gaat goed hier. Vader Vink is erg zwak maar leeft nog.
    Hij zegt steeds: De HEER is zo getrouw als sterk, Hij zal zijn werk voor mij volenden.
    Wat wil je dan nog meer wensen?

Hartelijke groet en hopelijk tot ziens in Nederland van Lidy en Wim, Wierden