Albufeira – 6 – - Reisverslag uit Albufeira, Portugal van henk last - WaarBenJij.nu Albufeira – 6 – - Reisverslag uit Albufeira, Portugal van henk last - WaarBenJij.nu

Albufeira – 6 –

Door: Henk Last

Blijf op de hoogte en volg henk last

13 Januari 2013 | Portugal, Albufeira

We bereiden ons hier voor op de komst van Jannie en Johan a.s dinsdag. Het is zondagavond en na de dienst en koffievisite hebben we vanmiddag wat genoten van de rust.
Na het verterk van Marieke en de jongens brak weer een donderdag aan: dus koffiedrinken in Blue Sky. Na het koffiedrinken hebben we in de buurt een Aldi opgezocht waar ze artikelen hebben die je bij Lidl en Continente niet kunt krijgen zoals karnemelk en griesmeelpap.
Omdat we vrijdag niets op de agenda hadden staan, hebben we na de koffie een rondrit gemaakt naar een aantal interessante stadjes in de buurt van Albufeira. In de buurt van zo’n stadje hebben we bijv. een ruïne bezocht van een kasteel. Je had daar een prachtig uitzicht op de omgeving omdat die ruïne erg hoog lag. Van daaruit zijn we binnendoor naar een stadje gereden dat Alte heet. Naast de plaatselijke kerk en uit de wind hebben we ons broodje opgegeten en van de heerlijke zon genoten. Vervolgens zijn we weer binnendoor een stad gereden die Loulé heet: we hadden daar een kopje koffie willen drinken maar helaas: niet te vinden in het centrum. Dus zijn we maar doorgereden naar huis en hebben we daar onze koffie gedronken.
Voor de zaterdag waren we uitgenodigd door de familie De Ruiter uit Praia Rocha. Met hen hebben we een prachtige tocht gemaakt door het oosten van Portugal langs de grens met Spanje. Tussen die twee landen stroomt een rivier en we hebben een deel van die rivier gevolgd. Bij een prachtig uitzicht op die rivier zijn we gestopt en hebben onder het genot van een broodje en drinken van het uitzicht genoten. Even verderop lag een schilderachtig Portugees dorpje met aan de andere kant van de rivier een mooi Spaans dorpje. We kwamen daar in gesprek met twee Vlamingen die met hun camper op doorreis waren. Wonderlijk dat je dan zomaar, terwijl je eigenlijk vreemden bent, een goed gesprek krijgt met elkaar. Via de bergen zijn we teruggereden naar Albufeira waar we gezellig met Huib en Gré een hapje hebben gegeven in een restaurant Kip Piri-Piri. Al met al een zeer geslaagde dag: we waren ’s avonds om negen uur weer thuis terwijl we ’s morgens om 9 uur vertrokken waren. Een volgende keer gaan we echt eens een hele dag uit.
Zondag 6 januari de verjaardag van onze kleinzoon Kylian die 10 jaar is geworden. ’s Avonds hebben we hem, met Marieke en Yannick geskypt
In onze gemeente was het een zondag waarop we samen het Heilig Avondmaal hebben gevierd. Henk heeft gepreekt over Deut. 33:27a en de gemeenteleden zijn naar voren gekomen waar twee mensen klaar stonden met brood en wijn om ieder daarin te laten delen waarna ze weer naar hun plaats teruggingen. Het was erg fijn en indrukwekkend. Daarna was er zoals gewoonlijk koffiedrinken in Blue Sky.
Vanuit de Bethelkerk in Veenendaal was de familie Van Well aangekomen voor een maand vakantie hier.Ze zijn na het koffiedrinken met ons meegegaan en we hebben heerlijk buiten in de zon de middag doorgebracht. Ze hebben bij ons gegeten en hebben samen met Riet nog een wandeling gemaakt.
Op maandagmorgen hebben we onze werkzaamheden verricht (preekvoorbereiding, de was en zo). ’s Middags hebben we weer een huisbezoek gebracht bij een echtpaar die dicht bij de kerk wonen. Daarna hebben we samen boodschappen gedaan.
Ook op dinsdag hebben we huisbezoeken gedaan, de eerste bij een alleenstaande vrouw, de tweede bij een groepje van vijf mensen die allemaal met onze gemeente meeleven. Van deze vijf hadden we vier personen nog niet gesproken: ze waren pas in Portugal gekomen. We moesten daarvoor in een hotel zijn met de welsprekende naam: Vila Petra.
Ook voor woensdag stonden er twee bezoeken op het programma. De eerste was in een vakantieverblijf dat Hapimag heet. Om 10 uur werden we daar verwacht. We kenden dit echtpaar en konden dus gezellig even bijpraten.
Vervolgens waren we uitgenodigd door een echtpaar die in de buurt van Loulé ergen s in het binnenland woonden. Gewapende met een goede routebeschrijving lukte het ons om dit echtpaar te vinden. Ze hadden in het verleden een heel oud huis gekocht en dat in de loop van de jaren opgeknapt. Riet is met de heer des huizes via een smal paadje naar beneden gelopen: daar zou een bakker met brood langskomen. Ze hebben daar zitten wachten in het huis van een Portugees gezin onder het genot van een glaasje wijn en koek. Nadat de bakker was geweest, zijn ze hetzelfde paadje weer naar boven geklauterd. Fantastisch! We hebben samen koffie gedronken en zijn tegen vijf uur naar Loulé gereden waar we de binnenstad hebben bekeken. O.a. de koepelkerk op een heuvel, een typisch Portugees kerkhof en nauwe straatjes in de binnenstad. Daarna zijn we met het echtpaar in een gezellig restaurantje gaan eten. Ruim negen uur waren we terug in Albufeira.
Donderdag: koffiedrinken in Blue Sky. Daarna zijn we met een groep gaan eten in de z.g. vijf euro chinees: een complete warme maaltijd inclusief drinken en koffie voor de prijs van vijf euro p.p. Je snapt niet hoe ze het ervoor kunnen doen.
Vrijdag hebben we opnieuw twee bezoeken afgesproken. Eerst om 10 uur bij teamleden van de gemeente en daarna bij een alleenstaande vrouw in een hotel dat deftig Clube Monaco heet. Aan het laatste gesprek was ook een lunch verbonden.
En op zaterdag hebben we geen afspraken: EEN VRIJE DAG!! Dus lekker uitslapen, de was draaien, op het balkon van de zon genieten enz. enz. Henk is voor de TV schaats\en gaan kijke en Riet heeft de z.g. Strip bezocht, een winkelstraat midden in Albufeira.
En dan is het weer zondag. Vanmorgen een stampvolle kerk vanwege het bezoek van 24 vakantiegasten van ‘Goed Idee-reizen’. Henk heeft gepreekt over Mattheüs 7:7,8. Daarna natuurlijk weer koffiedrinken, boeken ruilen enz. En nu schrijven we dit stukje! Wat gaat de tijd snel.
Hartelijke groet,
Riet en Henk.

• 14 Januari 2013 - 08:45

Rineke:

Wat heerlijk om te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben!! Ik ben wel blij dat het nog maar een paar weken duurt voordat jullie weer in het hollandsche zijn!!

• 21 Januari 2013 - 11:06

Hessie Last:

Haha, zo grappig om te lezen dat jullie regelmatig buiten koffiedrinken, en hier vriest het een paar graden en er ligt sneeuw! Geniet nog maar even van het laatste stukkie, een hartelijke groet voor jullie en J&J.

• 22 Januari 2013 - 10:01

Renger En Marry Van De Kamp:

Goede vrienden,
    Ik zie dat mijn preekopbrengsten door het optreden van Henk steeds hoger worden ; als je begrijpt
    wat ik bedoel. Want...uiteraard wordt er bij Deut,33 gedeeld. Immers, al het uwe is het mijne,
    zoals al het mijne het uwe is. Heerlijk, dat niemand dat begrijpt, slechts ingewijden.
    Inderdaad is het toch wel bijzonder dat wij hier dik in de sneeuwprut en jullie daar...
    Zaterdag mag ik een studiedag van de kerkenraad in Drachten inleiden met een pure Bijbelstudie over
    Rom.6. Nou, dan weet je het thema wel. Ook daar zal ik vertellen dat het 'his masters voice' is.
    Dat verhoogt het gezag van mijn verhaal, begrijp je?
    Inderdaad, de tijd gaat snel. Want de datum van de terugreis nadert al snel, dacht ik.
    Leuk weer wat van jullie te lezen, hartelijke groet, ook van Marry.